Tuesday, April 21, 2009

malam.......

Masa berlalu pantas, tanpa disedari jam sudah menunjukkan jam 1:15 pagi, aku masih di sini termenung memikirkan sesuatu,apa yang bat aku termenung???ha ha rupanya baju yang terlonggok dari pagi tadi belum kubasuh....rasa tak senang duduk tetapi malas melanda....ingin tidur namun rasa ngantuk tak kunjung tiba....

malam....sunyi sekali, namun hati bernyanyi gembira melihat anak mummy tengah tidur di sebelah...mum
my ambik gambar Earl tidur ya...nanti dah besar Earl boleh tengok. Sepanjang hidup ini, banyak perkara yang berlaku....mengajar aku apa erti kasih, cinta dan kasih sayang. Apa yang dapat aku katakan terlalu banyak perkara yang membuatkan aku menjadi matang dalam melayari kehidupan. Mungkin oleh sebab itu aku kekal ceria dari dulu hinga sekarang.
malam ini....teringat zaman kanak-kanak ku yang terlalu indah. Aku dibesarkan dalam suasana keluarga yang besar, harmoni dan kampung. Terlalu banyak kenangan indah...rumahku terletak di tengah dusun buah-buahan, ladang getah, ladang koko. Ibu dan ayahku ialah petani yang hebat. Mereka mampu mengusahakan pelbagai tanaman sehingga berekar-ekar. Tanah warisan yang berbukit-bukau penuh dengan dusun buah, padi, getah, koko, cengkih, avocado....wah...banyak sekali...tidak kurang pelbagai jenis binatang peliharaan...wah andai dapat kuulang saat itu, alangkah indahnya...menunggu buah durian jatuh, naik pokok langsat,memetik buah tomato.....sehingga sekarang, aku amat mengagumi kedua orang tuaku memerah tulang 4 kerat membesarkan kami 12 orang adik beradik. Kini kedua orang tuaku sudah pergi tak kembali lagi....akan kukenang sehingga ke hujung nyawa..
zaman persekolahan
Aku bersekolah di kampung. Aku selalu sakit zaman sekolah sehingga guru-guru dan kawan-kawan malas melayan karenah aku, aku sakit manja kot...ha ha. Kampungku begitu harmoni, Masih teringat lagi, orang kampungku suka berjalan bersama-sama, melawat tempat-tempat menarik di Ranau, berkelah bersama. Dan yang paling best, bila time kemarau, kami beramai-ramai ke sungai untuk menangkap ikan, berkelah, mandi-manda, dari muara ke hilir...air terjun, jjeram...semua kami lalui......indahnya....betapa eratnya persaudaraan dan persahabatan penduduk kampung zaman itu....tidak terungkap dengan kata-kata. Tapi kini segalanya berbeza...kau kau, aku aku.....amat berbeza...namun bersyukur kerana aku sempat melalui zaman itu...

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger